Welke draai/freesbank is nu uiterst geschikt voor modelbouw

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Renneboog Kristof

Welke draai/freesbank is nu uiterst geschikt voor modelbouw

Bericht door Renneboog Kristof » ma dec 26, 2011 11:06 pm

Hallo,

ik ben een zoekende persoon naar info over de hobby. daar ik zeer geintresseert ben in techniek en zeker motoren. ben ik van plan deze hobby verder te onderzoeken.
Waarom, ik zou graag eerst genoeg info willen hebben voor in me er in stort.
- mijn eerste vraag en volgens mij belangrijkte vraag is welke werktuigen heb je nodig?
- Wat zijn de gegevens van draai/freesbank die je minstens of maximum nodig hebt voor deze hobby. Een draaibank of freesbank waar je al iets mee kan doen. heb bevoorbeeld HBM 280 gezien bij buitelaar. is deze intresant of niet. ben ik beter met apparte machines. Maar wat zijn de belangrijkste gegevens. en welke heb ik nodig.
- zijn er ook interresante naslagwerken over draaien en frezen en zo

mvg Renneboog Kristof

Erik.B
Contacteer:

Bericht door Erik.B » di dec 27, 2011 1:30 am

Hallo Renneboog,

Welkom op het forum.
Ben je al lid van dergelijke clubs in de omgeving?

http://www.stoomgroep.be/
http://www.kmyca.be/

Het is makkelijker om met iemand te praten dan via het forum om te beginnen. Ik kan je wel paar machine tips geven.

HBM levert prima geschikte machines voor in onze hobby wereld. Ik beschik zelf over een draaibank(je) en freesbank(je) van hun die ik nu paar jaar heb. Nog steeds zeer tevreden mee. Het zijn echter tafel modellen dus moeten ze goed stevig en stabiel staan.
Aan verspanings gereedschap, ook wel snij gereedschap genoemd, heeft hbm wat minder aan kwaliteit. Het is echter wel prima om mee te leren en beginnen dan gelijk duur kwaliteit gereedschap te kopen.
Meet gereedschap ook niet onderschatten. Maar dat hoeft bij goed werkend gereedschap niet duur te zijn. mitutoyo of Format zijn van de goede merken.

Er zijn zeker boeken of naslagwerken te vinden over het verspanen. Even googlen zou ik zeggen. Ook zullen wel in omgeving cursussen te volgen zijn. Hier zul je veel van op steken.

Probeer eens in contact te komen met een modelbouwer in omgeving.

Gr,
Erik Bos
Do or Do not...there is no try...

http://www.eriksmodelstoom.webs.com/

pfb

Bericht door pfb » di dec 27, 2011 3:05 pm

Moi Renneboog,
Erik B. heeft je al goed voorgelicht over mogelijkheden voor machines.
Alleen kan je bij je zelf beter eerst de vraag stellen wat vind ik leuk om te maken, wat kan ik betalen, wat voor ondersteuning zit er bij mij in de buurt. Dus eerst rond kijken bij hobbygroepen in je omgeving en vragen stellen. Je kunt wel een freesbank kopen waar je drie meter op kunt frezen, maar voor b.v. spoor1 kan dat iets te veel zijn.
Bezoek samenkomsten van clubs. Je kunt beter wat meer benzine verstoken en met een goed produkt thuis komen dan duizend euro te veel uit te geven voor een ding wat je achteraf nauwelijks gebruikt.
Je bent al aardig goed begonnen door op dit forum vragen te stellen.
En er zijn geen domme vragen, wel domme antwoorden.
Succes Peter.

Erik.B
Contacteer:

Bericht door Erik.B » di dec 27, 2011 7:02 pm

Ow ja. Nog één ding die ik vergeten ben.

Mijn aller eerste machine was een Draai/Frees combinatie van HBM. Dat was me 1e fout. Het lijk leuk. Compact, relatief goed koper dan 2 aparte machines. Maar in praktijk werkt het echt totaal niet. Wil je frezen dan moet je de machine om bouwen en kost veel tijd en soms wil het niet eens.
Bovendien is het eigenlijk een draaibank met een frees collom er achter geplaatst. Niet geschikt. De leibaan van de draai bank kan door het grove frezen krom trekken.

Conclusie. Hou het apart. Werkt beter, sneller en gemakkelijker.

Renneboog Kristof

Bericht door Renneboog Kristof » di dec 27, 2011 7:50 pm

Hallo,

alvast bedankt voor de reactie. een zeer goede tip is scheiden van machienen.
Mijn voorkeur gaat vooral naar het maken van miniatuur motors. in verre toekomst V8 of zo. eerst gemakkelijke stoom motors en dan hit en mis en zo voort. Ik ben niet zo zeer voor een trein maken die effectief op een spoor kan rijden. ik ben technisch geschoold in electro mechanica en gegradueert electro mechanica. dus ik heb toch al een beetje kennis van draaien en frezen en techniek.
Ik ben tevens koeltechnieker dus ik kan brasseren met koper en zilver. Ik heb gezien dat dit voor de stoom een voordeel kan zijn?

Erik.B
Contacteer:

Bericht door Erik.B » wo dec 28, 2011 1:39 am

Dat klopt.
Meeste onderdelen worden zilver gesoldeerd waar nodig is. Dit om dat het sterk is en tegen hoge temperaturen kan. Dus ook zeer geschikt om koperen ketels te maken. Het silversolderen is niet erg moeilijk. Echt mooi zilversoldeer vraagt toch enige oefening. De truc is om zo strak mogelijke verbinding te krijgen met weinig zilversoldeer.

Plaats reactie