eindmaat of parralel ?

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Mark2007

eindmaat of parralel ?

Bericht door Mark2007 » za dec 31, 2011 2:22 pm

ik ben opzoek naar een eindmaat oid, dit om het in de klem te zetten van de frees attachement van de draaibank en het 100% recht te zetten.

Maar iets goedkoops kom ik niet tegen, enkel hele dure als 80 euro voor een set bij buitelaar, ik heb eigenlijk maar een blokje nodig.

Weet iemand een goedkoop adresje ?

Mark

Gompy
Contacteer:

Bericht door Gompy » za dec 31, 2011 5:41 pm

Wat bedoel je met een eindmaad of parallel ?

Mark2007

Bericht door Mark2007 » za dec 31, 2011 5:55 pm

Hoi Rob,

Het is eigenlijk niks meer dan een plat staafje ijzer, maar wel aan alle kanten exact haaks, even dik enz, die kun je ergens inspannen om te zien met de dial indicator of er iets niet verloopt.

http://www.youtube.com/watch?v=bUmBzh0ejf0
kijk maar rond 2:19 wat ik bedoel, zo'n staafje wat in de klem zit en de indicator dial overheen gaat.

Mark

Gompy
Contacteer:

Bericht door Gompy » za dec 31, 2011 5:58 pm

Zet een stukje rond in de draaibank en draai het aan beide kant af.

BTW, het is paraLLel

Mark2007

Bericht door Mark2007 » za dec 31, 2011 8:26 pm

Ik kreeg net een tip van een forum lid, gebruik een toolbit die is ook vlak, laat ik toevallig een paar fikse toolbits hebben liggen die daar zeer waarschijnlijk goed geschikt voor zijn en toch al niet bij mij in de beitelhouder paste.

Mark

Erik.B
Contacteer:

Bericht door Erik.B » ma jan 02, 2012 12:45 pm

ijzer zal ik niet gebruiken :wink: Heb je niks aan en is zo zacht als boter :wink: Men voegt er een percentage koolstof aan toe en dan krijg je staal.
Een hoog percentage aan koolstof krijg je gereedschap staal dat uiterst geschikt is om te harden. Hier worden ook wel de parallel platen van gemaakt die weer zuiver en haaks vlak geslepen zijn. ;)

Klein grapje maar ter uit leg dat ijzer niet gebruikt wordt. ;)

Maar als ik zo naar het filmpje kijk ben ik er niet zo super weg van.
De dubbele meet klokken is wel een goede manier om uit te klokken.

Frees je zelf ook op deze manier met zelfde inrichting op de draaibank?
Dan zul je de klem ook evenwijdig aan het bed moeten uit klokken.
Dus met je meet klok boven op het vlakplaatje (parallel plaat) meten die je ook zo in geklemd hebt.

Een tool bit is een goed te gebruiken. Echter is het geen slecht idee om een kleine set parallel platen aan te schaffen. 80,- is nog goed koop want in het groot bedrijf zijn er sets van 300,- tot 1000,- per set.
Do or Do not...there is no try...

http://www.eriksmodelstoom.webs.com/

Mark2007

Bericht door Mark2007 » ma jan 02, 2012 1:21 pm

80 euro is eenbeetje onzinnig voor mijn gebruik.

Ik gebruik een heel kleine draaibank(taig), ik heb daar een freessupport op, geen mooie gradenboog erop oid en ook niet aan alle kanten draaibaar.

Maar af en toe gebruik ik het voor een stukje aluminium te vlakken of wat ander geks te frezen van kunststof, en dan wil ik wel netjes recht bezig zijn.

en ijzer, tja in de volksmond wordt alles ijzer genoemd terwijl het waarschijnlijk toch allemaal staal is, eenmaal aangeleerd van jongs af aan krijg je dat er nu waarschijnlijk nooit meer uit.

Mark

Gompy
Contacteer:

Bericht door Gompy » ma jan 02, 2012 9:31 pm

Erik.B schreef:De dubbele meet klokken is wel een goede manier om uit te klokken.
En hoe klok je dan in ?

Plaats reactie