Aanschaf freesmachine

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
WFlier
Contacteer:

Aanschaf freesmachine

Bericht door WFlier » wo mar 14, 2012 12:53 pm

Hallo mensen,

Dit is mijn eerste post op dit forum, en ik zou graag wat advies van jullie wat betreft de aanschaf van een freesmachine.

Mijn hobby waar ik nu de meeste tijd aan besteed is houtbewerken. Echter een groot deel van die tijd ben ik bezig met het zelf maken van gereedschappen, wat bijna een hobby op zichzelf aan het worden is. Om het gereedschapmaken een nieuwe impuls te geven, ben ik me nu aan het oriënteren op de aanschaf van een metaalfreesmachine. Zo’n machine zal mijn horizon een stuk verbreden.

Wat wil ik ermee gaan doen?

Frezen van messen uit strippen gereedschapstaal zoals 1.2510 (O1) en 1.2363 (A2),

Schuine zijden wegfrezen van dezelfde gereedschapsstalen, voor het vervaardigen van steek-, hak- en schaafbeitels voor de houtbewerking.

Het vervaardigen van kleine messing, stalen, en aluminium onderdelen variërend tot ongeveer 50x40x30mm, veel vaker kleiner.

Het vlakfrezen van de ruwe oppervlaktes van messing en bronzen gietstukken met afmetingen tot ongeveer 300x50 mm.

Bekijk een gewone Stanley nummer 4 schaaf eens, en al de onderdelen die gefreesd moeten worden zou ik ermee willen maken.

Het is hobby, en ik heb de tijd, dus kleine afnames met meerdere gangen is geen enkel probleem.

Ik zit zelf in de eerste instantie te denken aan een HBM X2, of misschien een HBM BF16. Ik weet echter niet of deze machines het hierboven beschreven werk kunnen doen.

Ik hoop dat jullie me daarbij advies kunnen geven. Ik ben me ervan bewust dat dit niet echt modelbouw is, maar jullie willen me vast wel helpen met de keuze.

Alvast bedankt!

norwin

Bericht door norwin » ma mar 19, 2012 10:08 pm

Hoi, ik werk al jaren op een HBM X2 en als je staal wat je wil bewerken niet te hard en te groot is.
Dan is dit een prima machine om mee te beginnen.
Voor het werk wat ik ermee doe en dat is voornamelijk prutsen en af en toe een stoommachine bouwen is dit afdoende.
Ga je echter voor zwaar en zeer nauwkeurig dan denk ik dat je wat anders moet kiezen.
Kortom een prima beginnersmodel waar je wel wat jaartjes mee vooruit kan.
Hopelijk kan je hier wat mee.
Groeten Norwin

peterve
Contacteer:

Bericht door peterve » do mei 24, 2012 8:47 pm

wat is je budget en hoeveel plaats heb je

Als je budget het toelaat zou ik voor een gebruikte professionele bank kiezen Zoals Aciera Deckel Mikron Schaublin oid
Deckel is wel duur in aanschaf maar de toebehoren zijn ruimschoots aanwezig tegen betaalbare prijzen
Een oudere Deckel FP1 met MK4 opname zijn er vanaf ca 2500euro
danheb je een kleine professionele freesbank waar een nieuwe van dezelfde prijs echt niet tegenop kan Hier kun je echt mee frezen
AcieraF3 kan ook goed maar presteert toch minder als een FP1
Een Deckel FP2 is duurder maar is wel een echte bank met 3 assen voeding en ijlgang boorpinole en SK40 opname
Ik ben natuurlijk niet geheel onpartijdig daar ik gebruikte machines verkoop

peter

Plaats reactie