Draaibankvraagje, over het gebruik van de schroefdraadklok

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Marcel101
Contacteer:

Draaibankvraagje, over het gebruik van de schroefdraadklok

Bericht door Marcel101 » wo mar 21, 2012 12:14 am

Beste draaibankprofi's

Ik zit alweer een tijdje wat te hobbyen en te prutsen met een hobbydraaibank, dat is een oude Myford ML7.

Ik zit echter met een zéér specifiek vraagje dat niet zozeer specifiek is voor de myford, het is een algemene vraag.

Dat gaat over het gebruik van de schroefdraadklok.
Afbeelding

Nu ben ik wel enigszins bekend met het gebruik hiervan, ik ben in staat om de voeding op het zadel te ontkoppelen en later weer in te schakelen, ik kom er later altijd weer perfect mee terug in de te snijden draad en het maakt niet uit of ik dan een imperial of een metrische draad snij.

Wat ik me afvraag, en waarom ik dit onderwerp begin is hoe je dit apparaatje gebruikt als je een meergangige schroefdraad wilt snijden.

Die bij mij op de Myford is verdeeld in 8 divisies, net als op de afbeelding die ik even van het net geplukt heb.

Als ik nu op mijn werkstuk bijvoorbeeld een 3 gangige schroefdraad wil snijden ?
Hoe pak ik dat aan met die schroefdraadklok met 8 divisies ?

Is er iemand die me hierover meer kan vertellen
of zelfs enige rekenkunde en formule's hierover op kan lepelen ?

Rekenkundig gezien :D heeft mijn ML7 een leidschroef van 8 t.p.i. en de schroefdraadklok grijpt daarin met een 16 tand tandwiel.

Ik zou u allen zeer dankbaar zijn als er wat licht in de duisternis geworpen kan worden. Alle weetjes en kennis worden zéér op prijs gesteld.

Met vriendelijke groet,
Marcel [/i]
plaats hier je onderschrift

ger

Bericht door ger » wo mar 21, 2012 3:45 pm

Je gebruikt je klok gewoon als bij 1 gangige schroefdraad, maar voor de volgende gang verplaats je je bovenslede de benodigde millimeters :wink:

Marcel101
Contacteer:

C'est simple, n'est pas ?

Bericht door Marcel101 » wo mar 21, 2012 9:42 pm

Ger heel hartelijk bedankt !!!

Dat is zóóó simpel, dat ik daar nou zelf niet opgekomen ben. Gebrek aan ervaring zeker, ik zoek het ook altijd veel te moeilijk :oops:

met m'n schroefdraadklok :D

Met vriendelijke groet,
Marcel
plaats hier je onderschrift

Plaats reactie