machinaal draad snijden

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wout

machinaal draad snijden

Bericht door wout » ma aug 30, 2004 8:26 pm

vraag, hoe weet ik bij machinaal draad snijden en bij een willekeurige diameter en spoed de snijdiepte en contradiameter?

mjhduncker
Contacteer:

Re: machinaal draad snijden

Bericht door mjhduncker » ma okt 04, 2004 11:01 pm

Hoi Wout, weet je al wat meer ? ik ben net zelf begonnen met draadsnijden, wat informatie of een web-site waar het een ander te vinden is zou welkom zijn, In het laatste blad onder stoom waar een tooltje wordt gemaakt wordt verwezen naar eerdere artikelen waarin de techniek van het draadsnijden wordt besproken, helaas ben ik net lid geworden en heb geen oude uitgaven van onder stoom.

Groet Mark

Gerrit

Re: machinaal draad snijden

Bericht door Gerrit » vr dec 03, 2004 9:27 pm

Kijk eens op de site www.vdwalle.com
Hierop staan verschrikkelijk veel gegevens waar ook modelbouwers hun voordeel mee kunnen doen.
wout schreef:vraag, hoe weet ik bij machinaal draad snijden en bij een willekeurige diameter en spoed de snijdiepte en contradiameter?

patrick

machinaal draadsnijden

Bericht door patrick » zo feb 20, 2005 11:17 pm

hallo wout,

beter laat dan nooit,maar ik las je vraag nu pas!!!!
normaal gesproken is de groef diepte gelijk aan de halve spoed.
dus:spoed 1mm dan is de diepte 0,5mm :idea:

ik hoop dat dit zo duidelijk is.

hg,en suc6

patrick

Beunhaas102

Bericht door Beunhaas102 » vr jun 23, 2006 12:10 am

Eerst ff de 4 belangrijkste punten (die direct bij me te binnen schoten) op een rijtje:

Het is bij machinaal schroefdraadsnijden zowieso belangrijk dat je ALTIJD (wanneer je zowel in en uitwendig op elkaar passende onderdelen wilt maken) begint met het uitwendige omdat je hier goed zicht hebt en nog goed kan controleren, vervolgens maak je de binnendraad tiende voor tiende mm pas op de buitendraad.

Verder is het zeer belangrijk dat wanneer je geen motorrem hebt (zal bij praktisch alle hobby banken het geval zijn) je een zeer lag toerental aanhoud en een ruime uitloop steekt.

Zorg dat je altijd de juiste beitel gebruikt, de vrijloop van de beitel verschild per spoed (er zijn wel wisselplaten/beitels waarmee je meerdere spoeden kan draaien maar ook dat is beperkt).

Als je uitwendige schroefdraad bijv. M30 wil draaien, moet je het te snijden deel draaien tot 30 (of 0,05mm kleiner, niet groter!). Ga je inwendig draaien bijv. M30x2 dan draai je het gat tot de schroefdraadmaat + de spoed (in het geval van de M30x2 is dit dus 34 of 0,05mm groter)

In principe zijn er 3 verschillende schroefdraadsteekmethodes waarvan de enige interresante voor modelbouwers de zogenaamde 2-1 methode is, deze zal ik in het kort uitleggen.

Houd er rekening mee dat schroefdraad steken (en veelal ook het vrijloopstukje) zware bewerkingen zijn, deze kan je dan ook het beste als laatste doen. Steek eerst mits nodig een vrijloop voor de schroefdraad. Maak vervolgens een afschuining/draadinloop. Pak dan de schroefdraadbeitel (let er op dat deze de juiste spoed/vrijloop heeft) en plaats deze nauwkeurig op centerhoogte (anders krijg je een slecht schroefdraadprofiel).

Stel vervolgens de machine met de tandwielen dan wel hendels in op de gewenste spoed, zet de langsslede in de schroefdraadvoeding, draai vervolgens handmatig de klauwplaat een maal rond en meet doormiddel van bijv. meetklok op het bed de verplaatsing van de langslede (draai eerst de speling uit de schroefdraad).

Wanneer de spoed klopt kan je vervolgens de beitel afstellen op het werkstuk (noniussen, digitale uitlezing). Draai vervolgens de dwarsslede 0,2mm (in dia) naar voren en de beitelslede een 0,1mm naar links. Zet de machine aan en activeer de voeding voor de langsslede. Draadsnijden is een stekende bewerking, houd dus rekening met snijolie/koeling. Wanneer de langsslede bijna aan het einde is jezelf voorbereiden om de machine uit te schakelen. Doe dit zeer tijdig, als je een spoed hebt van 2 verplaatst de langsslede iedere rotatie van de klauwplaat nadat jij de machine uit hebt gezet alsnog 2mm (beste is om van te voren te kijken hoe ver de machine 'uitrolt' bij ingestelde spoed)!!!! Schakel ALTIJD de machine uit ipv. het uit de voeding halen van de langsslede.

Wanneer de eerste snede goed verlopen is kan je de dwarsslede weg draaien van het werkstuk en vervolgens door de machine andersom te laten draaien de slede terug laten komen naar het beginpunt. Draai nu vervolgens de dwarsslede (in dia) weer 0,2mm verder richting het werkstuk als bij de eerste snede, verplaats ook de beitelslede weer 0,1mm naar links. Schakel de draaimachine aan en doe verder exact hetzelfde als bij de eerste snede. Blijf de dwarsslede 0,2mm verplaatsen en de beitelsslede 0,1mm totdat je de gewenste diameter hebt bereikt (deze staat aangegeven in tabellen die ik binnenkort even zal posten). Mocht je in het rijkelijke bezit zijn van een flankenschroefmaat kan je tussentijds nog controleren, anders zul je het moeten doen met de nauwkeurigheid van je eigen instelling/nonius van de draaibank.

Draai (evt.) vervolgens de binnen schroefmaat, als de schroefmaat goed vorm begint te nemen na iedere snede controleren (evt. op het laatst 0,1 dwarsslede verplaatsing om 0,05mm beitelslede verplaatsing toepassen) om grote spelingen te voorkomen.

Als er iemand wat te vragen heeft hoor ik het wel

Frits

Draadsnijden

Bericht door Frits » vr jun 23, 2006 9:49 am

Hallo Beunhaas,

Dat is een heel duidelijke uitleg van je.

Ik snap nu ook waarom iemand pas draad gaat snijden op zijn draaibank als er echt niets anders meer mogelijk is. :shock: :shock:

Want als je bedenkt dat er maar 1 van al die handelingen verkeerd hoeft te gaan om de boel te verpesten dan kun je het risico wel inschatten. :x

Een vraag: Was het ook niet mogelijk de draad van achter naar voren te snijden? :?
Daar bij staat de beitel dan achter het werkstuk en begin je te snijden in de uitloop. Bij die methode heb je geen last van het stoppen van de machine.

Niet te min hoop ik het toch ooit eens zelf te proberen al was het maar om iets te leren. Want als je het niet probeert weet je niets. :wink:

Groeten

Frits
Bouw het perfekt, maar houd het simpel. :D

Beunhaas102

Bericht door Beunhaas102 » vr jun 23, 2006 5:05 pm

Voor zover ik weet is het niet mogelijk de draad andersom te draaien (vermoed ivbm. beitelgeometrie), want dit is de genormaliseerde manier en als dat kon zou men het zichzelf toch nooit zo moeilijk maken?

Als je het is wil proberen ik zou zeggen zoek een spoed op, 2 lijkt mij een goeie om te testen (gewoon zonder werkstuk) gooi de langsslede aan het einde van je draaibank in de schroefdraadvoeding neem een rustig toerental (vergelijkbaar aan steken), schakel de machine aan, vervolgens uit en kijk hoever ie doorloopt. Met extreem laag toerental en een riante vrijloop moet het ook voor de hobbyist te doen zijn.

Maarja ik heb gisteren inwendige draad gestoken met een stukje vrijloop van 5mm. Echter de bank had een motorrem en was voorzien van digitale aflezing. Een hobby bank heeft vrijwel nooit digi aflezing en ook geen noniusverdeling op het handwiel van de langsslede (zo wel bijzonder moeilijk af te lezen tijdens een schroefdraad voeding). Het is dus met name inwendig heel lastig met een hobby bankje, echter niet onhaalbaar. Mocht je een handwiel aan het einde van de schroefdraadas hebben kan je kijken of je hiermee de slede stil kan zetten binnen een acceptabel aantal rotaties van de hoofdspil.

Gast

Bericht door Gast » vr jun 30, 2006 11:57 pm

Helaas heb ik na lang zoeken nog geen goed schema gevonden van de ISO schroefdraadwaarden, dus heb ik ze zelf maar gemaakt;

Bevestigingschroefdraad Metrisch (ISO) grof (genormaliseerde schroefdraad):
http://members.lycos.nl/beunhaas102/Bev ... 20grof.doc

Bevestigingschroefdraad Metrisch (ISO) fijn:
http://members.lycos.nl/beunhaas102/Bev ... 20fijn.doc

Bevestigingschroefdraad Metrisch (ISO) grof extra fijn:
http://members.lycos.nl/beunhaas102/Bev ... 20fijn.doc

De basis is hetzelfde als bij passingen, kleine letters geven waarden aan voor uitwendig, hoofdletters geven waarden aan voor inwendig, alle maten in mm. In principe is alleen D/d en D1/d1 (de buitenmiddellijn en de kernmiddelijn). Draai eerst het werkstuk voor op de buitenmiddellijn, laat de beitel het werkstuk raken, stel de nonius op 0 en steek de schroefdraad tot de juiste kernmiddellijn waarde.

Gaarne niet zonder mijn toestemming verder over het internet verspreiden.

Beunhaas102

Bericht door Beunhaas102 » vr jun 30, 2006 11:59 pm

laatste post was van mij....

Ik heb op verzoek ook nog nietafdichtende gasdraad en bewegingsschroefdraad (trapezium).

Corne

beiteltransport onder 60 graden

Bericht door Corne » vr jul 07, 2006 1:28 pm

Kun je niet gewoon je beiteltransport onder een hoek van 60 graden zetten (met je beitel gewoon haaks op je werkstuk)? Je hoeft dan niet 0.1 opzij en 0.2 diep. Met een klein rekensommetje van de 1-2-wortel3 driehoek kun je dan denk ik ook precies draaien.
Alle begin is moeilijk.
Maar wat geeft dat?

Erwin

Bericht door Erwin » vr jul 07, 2006 6:03 pm

het makkelijkst is nog als je gewoon de moer of het onderdeel hebt waar de draad in komt de draaien, dan kan je gewoon steeds proberen, dit is echt veel makkelijker..

je kan ook gewoon alleen de dwarsslede gebruiken om draad te snijden, weet niet of dat met alle draadbeitels kan, maar bij ons op het werk doen we het altijd zo..

anders gewoon beitelslede op 60 graden zetten, zoals corne zij, en ook gewoon weer passen enz..

Beunhaas102

Bericht door Beunhaas102 » vr jul 07, 2006 8:19 pm

Voor direct invoeren met de dwarsslede heb je inderdaad speciale 'nastrelende' beitelplaatjes. Wat betrefd het snijden door middel van schuin stellen van de beitel slede, stel hierbij de beitelslede niet op 60 maar op 61 á 62 graden, dit ivbm. de anders ruwe overgang tussen de diverse snedes.

Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van deze methode omdat het langzamer is, je onnodige berekeningen moet maken, de beitelslede nadien uit moet richten en onstabieler is.

En ja erwin het is inderdaad makkelijk een kaliber te hebben, maar meestal maak je toch 2 producten zelf, en dan zal je de eerste toch zeker op basis van genormaliseerde maten moeten maken.

Plaats reactie