Wiel op as krimpen

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 187
Lid geworden op: ma okt 11, 2004 8:46 pm
Locatie: Munnekeburen

Wiel op as krimpen

Bericht door Frits » vr okt 22, 2004 12:50 pm

Hi allemaal,

Wie kan mij helpen met het volgende probleem?
Ik wil een roestvrij stalen wiel (asgat 9,500 mm) op een dito as van 9,5?? mm krimpen.

Hoeveel dikker moet dan die as zijn, als ik het wiel een paar honderd graden kan verwarmen met een butagas brander?
Zodat:

a Het wiel er makkelijk op wil glijden en niet halfweg gaat klemmen. :evil:

b Het wiel niet scheurt na afkoelen, maar wel goed vast zit. :lol:

c Het wiel er haaks op zit, dus niet gaat slingeren. :o

Heeft iemand tips uit ervaring?

Bij voorbaat mijn dank.

Frits
Bouw het perfekt, maar houd het simpel. :D

Gebruikersavatar
Rob
Site Admin
Berichten: 91
Lid geworden op: ma mei 17, 2004 2:42 pm

Bericht door Rob » za okt 23, 2004 2:09 pm

Als je lid bent van de Stoomgroep Holland ontvang je het clubblad "Onder Stoom". Dit jaar is een artikelenreeks gestart betreffende de bouw van de NCS 41 locomotief. In een van de eerste artikelen wordt het opkrimpen van een wiel op een as beschreven.
PS, als je geen lid bent zou je dat snel moeten worden!!! :wink:

Rob

Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 187
Lid geworden op: ma okt 11, 2004 8:46 pm
Locatie: Munnekeburen

Wiel krimpen op as

Bericht door Frits » zo okt 24, 2004 12:49 pm

Rob schreef:Als je lid bent van de Stoomgroep Holland ontvang je het clubblad "Onder Stoom". Dit jaar is een artikelenreeks gestart betreffende de bouw van de NCS 41 locomotief. In een van de eerste artikelen wordt het opkrimpen van een wiel op een as beschreven.
PS, als je geen lid bent zou je dat snel moeten worden!!! :wink:

Rob
Bedankt Rob,

Ja, ik ben lid en meende al ergens iets gelezen te hebben over dat krimpen van wielen , maar kon het toch niet meer terug vinden.
Nu ben ik weer helemaal bij de les. :oops:

Groeten

Frits
Bouw het perfekt, maar houd het simpel. :D

WIL

krimpen op as

Bericht door WIL » ma jan 16, 2006 2:48 pm

ik ben nog niet zo lang lid dus heb die nummers niet ,maar ik heb wel gegevens over passingen maar kan hier niet wijs uit worden wat nu de exacte maten zijn voor het krimpenheeft niemand concrete cijfers
wil

Erwin
Berichten: 33
Lid geworden op: vr sep 30, 2005 4:46 pm

Bericht door Erwin » wo jan 18, 2006 10:59 pm

Hoi,

je kunt het beste een s6 in een H7 passing gebruiken (een krimppassing)

je kan dus het beste het gat ruimen met H7.

en de as draai je naar s6

voor een diameter van 9,5 is dat + 32 + 23 mikron

dus 9,523 - 9,532.

dit moet makkelijk te doen zijn voor een as.

groeten,

Erwin

wil
Berichten: 3
Lid geworden op: ma jan 16, 2006 2:51 pm
Locatie: nijverdal

Bericht door wil » wo jan 18, 2006 11:09 pm

kijk daar heb ik wat aan ,dank je
wil :D

Gebruikersavatar
Beunhaas102
Berichten: 470
Lid geworden op: do jun 22, 2006 11:22 pm
Locatie: Groenlo, Achterhøek

Bericht door Beunhaas102 » za jun 24, 2006 12:49 pm

Zoals erwin het zei klopt idd, heb als toevoeging even het hele ISO passingsstelsel op internet gezet;

http://members.lycos.nl/beunhaas102/ISO ... telsel.doc

Wanneer de passing is aangeduid met een hoofdletter betrefd het altijd een gat, wanneer de passing is aangeduid met een kleine letter gaat het altijd om een as. Als je de juiste tolerantietabel erbij hebt (van de 2 dus) moet je vervolgens helemaal bovenin kijken tussen welke maatopdelingen jou maat valt, vervolgens kijk je daaronder bij de passing die je wilt en je hebt de toleranties is micrometers (mu/duizendste mm).

De gatpassing kan ook gewoon gedraaid worden echter ik weet niet of een hobbybankje hier stabiel genoeg voor is, het is sowiezow af te raden omdat je een gatmaat alleen kan meten met een 3punts-binnenmicrometer (kosten 250 euro per 5mm meetbereik). Je kunt beter voor een aantal euro dan een ruimer halen.

Ik heb ook nog even een tabel gemaakt met de voorboordiameters;

http://members.lycos.nl/beunhaas102/voo ... ruimen.doc

Nog een paar tips voor uitwendige passingen draaien, mocht de as dusdanig lang zijn dat je er center ondersteuning voor wilt gebruiken. Span dan eerst een proefwerkstuk in en draai deze over de hele lengte af (mooi glad), meet vervolgens bij voorkeur met een micrometer (deze zijn niet heel duur en zeker een must wanneer je passingen wilt draaien) de diameter aan de voorkant (kant van de klauwplaat) van de as en vervolgens aan de achterkant. Wanneer de as voor dikker is als achter moet je het verschil delen door 2 en vervolgens de lossekop met die waarde naar voren (naar je toe) stellen. Maak hierbij gebruik van een meetklok op statief en zet deze tegen de bus van de losse kop. Is de as voor dunner dan moet je logischerwijs de losse kop met de gemeten waarde gedeeld door 2 naar achteren (van je af) stellen. Draai vervolgens weer een proefsnede en controleer op dezelfde manier (herhaal indien nog niet goed, 0,02mm diameterverschil over 100mm is een acceptabele waarde). Is je draaibank niet voorzien van een verstelbare lossekop, maak dan ook een proefsnede, staat het center niet goed dan kan je hem beter niet gebruiken.

Iets wat je ook kan doen als je bezig bent met deze proefsnedes is even ook het midden meten, wanneer dit ook kleiner is kan het zijn dat je het center dusdanig hard aandraaid dat het werkstuk verbuigt. Een fout die door sommigen wel is gemaakt word en je niet alleen het werstuk maar soms ook het center kost.

Plaats reactie