Walschaerts verdeling berekenen Spoor 1

Forum voor alle zaken aangaande spoor 1

Moderator: Moderators

Erik.B
Berichten: 341
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 8:35 pm
Locatie: Prov. Groningen
Contacteer:

Walschaerts verdeling berekenen Spoor 1

Bericht door Erik.B » wo jul 10, 2013 3:06 pm

Hallo bouwers,

Ik ben rustig bezig met het digitaal tekenen van een NCS 41 lokomotief voor spoor 1.
Ik heb een wat schetsen van 1984 uit de modelbouwer, maar echte maatvoering van de stoom verdeling is er niet.
In de fabrieks tekening staat ook niet alles duidelijk aan gegeven of is versleten.
Nou ben ik aardig op weg met de stoom verdeling. Maar kwa maat voering is het toch anders.

De zuiger slag die ik gebruik is 14mm
De schuif slag is 3.5mm
Stoom ruimte in de schuif is 4 in de slag lengte.

En zo heb ik nog meer maten.
De ene van de schets en andere maten van de 7 1/4¨ model die in onderstoom beschreven staat.

Kan ik hier van letterlijk maten over nemen voor spoor 1 of gaat dit toch anders? En welke maten zijn constructief gegeven?

Wie kan mij verder helpen?

Groeten
Erik Bos
Do or Do not...there is no try...

http://www.silvatec.nl

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

NCS 41

Bericht door Chrit-koumans » zo jul 14, 2013 12:58 pm

Hallo Eric,

Als ik het goed heb heeft Henny Scheele hierover een bericht geschreven in Onder Stoom( ± 1 jaar geleden ) met een berekentabel. Mogelijk kun Je hierover contact met Henny opnemen.Ook bestaat de mogelijkheid om de tekening van Heinsdijk 7.25 inch( Onder Stoom) terug te schalen naar Bijv: 1op 20 (factor 2.5 verkleinen ? ) zoals ik zelf gedaan heb met de Heisler voor spoor 1 (tekening was voor 89 mm spoor en heb de tekening met de factor 0.8 verkleind) . De enigste aanpassing die dan gebeuren moet is het frame met de wielen die kan men maar niet klakkeloos verschalen naar 1:20.
Verder Succes met Je project.

MVG

Chrit
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

NSC 41

Bericht door Chrit-koumans » ma jul 15, 2013 7:16 pm

Hallo Eric,

Vandaag heb ik wat naslagwerk gedaan betreffende de bouw van de NSC 41 in spoor 1.
Alexander Heinsdijk heeft de bouw van deze loc (schaal 1/7.8 in Onder Stoom beschreven vanaf oktober 2003 tot medio 2008. Ook is er een cd met de complete tekening en bouwbeschrijving te verkrijgen via Onder Stoom tegen een gunstige prijs van €17.50.
Ik zou je aanraden deze tekening te verkleinen met de factor 4 .Dit komt zeer goed uit in de schaalverhouding van ± 1:30 (184:4=46 mm spoorbreedte).Je moet dan het Frame met ± 1 mm verminderen in de breedte.De afstand tussen de wielen mag niet meer zijn dan 41 mm.
Verder zul Je de maten van bouten ,assen en plaatwerk moeten aanpassen aan standaard maten die gebruikelijk zijn in spoor 1.
Ook bij het maken van de ketel moet je goed opletten want Heinsdijk heeft zijn ketel voorzien van een 5 mm dikke isolatielaag en kun Je de keteldiameter voor spoor 1, 10:4=2.5 mm dikker maken.Zo zullen er heel veel probleempjes opduiken die Je dan moet aanpassen.Ook raad ik Je aan alle onderdelen die Je tekend te plaatsen in de tekening om te zien of er geen fouten zijn ingeslopen.Ook de Walschaerts beweging kun Je met de factor 4 verkleinen ,de verhoudingen blijven nl het zelfde.Verder veel succes.

MVG,

Chrit
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Erik.B
Berichten: 341
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 8:35 pm
Locatie: Prov. Groningen
Contacteer:

Bericht door Erik.B » di jul 16, 2013 1:26 pm

Hallo Chritt,

Bedankt voor je tips! Ik heb deze artikelen er bij gepakt.
Nou was ik ook al bezig met tekenen. Het 1:7,8 model heb ik ook tekeningen van uit OS. Dit was ook mijn voorbeeld.
Er zijn wel meerdere dingen waar ik tegen aan struikelde,
Zo is het de schaar die anders gemaakt moet worden om nog hanteerbaar te kunnen maken. Ook heb ik de fabrieks tekeningen waar ik een paar maten heb weten te vinden. Deze kloppen aardig met de 1:7,8 schaal.
Ketel zal geen probleem worden.
Het wordt nu rustig bij zitten en goed naar kijken en testen. Voor deel is dat ik hem kan simuleren of de timing ook klopt.

Even paar illustraties. Heb nog paar delen waar de stangen tegen aan komen. Mooi rustig wat op lossingen voor maken.

https://www.dropbox.com/s/3njqcx3lhx03y ... i%2010.jpg
https://www.dropbox.com/s/ombwgt65gu41o ... i%2003.bmp

Nog even een vraag,

Als de Schuifslag anders is dan van de 1:7,8 schaal, wat pas ik dan aan op de schaar verdeling? En als de zuigerslag ook anders is moet er dan ook een aanpassing gemaakt worden?

Groeten,
Erik
Do or Do not...there is no try...

http://www.silvatec.nl

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

NSC 41

Bericht door Chrit-koumans » do jul 18, 2013 11:39 am

Hallo Eric,

De zuigerslag heeft normaal gesproken niets te doen met de schuifslag ,deze wordt bij een walscheart aanstuuring nl aangestuurd door een eigen krukpen.Ik zal me er ingaan verdiepen en proberen dit uit te tekenen in autocad.Als Je in autocad tekend kun Je me dan een zijaanzicht sturen met de wielen en de cilinders op hun plek in schaal 1:1 door Jouw getekend.Ook de plaats waar de schaar komt te zitten.Dan zal ik proberen dit uit te tekenen met een schuifslag van 3.5 mm.Of het lukt kan ik niet beloven ,maar het is een uitdaging.Deel ook even Je verkleiningsfactor mee.

MVG,

Chrit
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Ed
Berichten: 59
Lid geworden op: di jan 06, 2009 8:17 pm

Bericht door Ed » do jul 18, 2013 8:51 pm

Hallo,

Op deze site kan je programma's downloaden van alle denkbare schaarbewegingen. De maten kan je naar eigen wensen aanpassen, wat wil je nog meer.
http://www.billp.org/Dockstader/ValveGear.html

Mvg.

Ed

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Bericht door Chrit-koumans » vr jul 19, 2013 11:29 am

Hallo Eric ,

Ik benodig de maten van stoompoort opening en de toevoerlap,
met deze gegevens kan ik een aanvang maken met de Walschaerts-beweging uit te rekenen en te tekenen.
Ik zou de stoompoorten niet smaller maken dan <1.5 mm
Zie ook het bericht van Ed.

MVG,

Chrit
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Erik.B
Berichten: 341
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 8:35 pm
Locatie: Prov. Groningen
Contacteer:

Bericht door Erik.B » vr jul 19, 2013 12:42 pm

Chrit-koumans schreef:Hallo Eric ,

Ik benodig de maten van stoompoort opening en de toevoerlap,
met deze gegevens kan ik een aanvang maken met de Walschaerts-beweging uit te rekenen en te tekenen.
Ik zou de stoompoorten niet smaller maken dan <1.5 mm
Zie ook het bericht van Ed.

MVG,

Chrit
Ik heb de stoom porten 1mm. misschien is dit inderdaad aan de kleine kant.

Ik heb het helaas niet in autocad getekend maar in inventor.
Ik zal kijken of ik een zei aanzicht kan maken.

Even alvast paar maten.


Zuiger diameter 8,4mm
Van hart drijfwiel tot midden cylinder 95,5mm
Zuiger slag 14mm
Slag kontrakruk 6mm
Hart cylinder tot draaipunt schaar 58,6mm
Radius schaar 32,83mm
Lengte kontrakrukstang 34,75mm

Gr
Erik
Do or Do not...there is no try...

http://www.silvatec.nl

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Bericht door Chrit-koumans » vr jul 19, 2013 2:43 pm

Hallo Eric ,

De poort openingen van 1 mm zijn daadwerkelijk aan de kleine kant ,
1,5 mm met een toevoerlap van 1 mm zou beter zijn.Je krijgt dan wel een schuifslag van 2x (1.5+1)=5 mm.
Ook de zuigerdiameter is aan de enge kant.
Ik heb enige berekeningen gemaakt met de gegevens die Jos Verouden voor het berekenen van Spoor 1 locs gebruikt:
Geschat benodigde totaal gewicht machine ± 5100 gram.
Diameter wielen ± 45 mm ???
Trekkracht machine 1000 gram.
Het hiervoor benodigde slagvolume is dan 3.55cm³ voor beide cilinders
De diameter van Je cilinders komt dan overeen met Ø 13 mm bij 14 mm zuigerslag.
Verander je de zuigerslag naar 16 mm wordt de minium cilinderdiameter Ø 12 mm.
Deze gegevens heb Je nodig voor een goed lopende machine.
Ik zou het frame indien nodig verlengen en de zuigerslag naar 16 mm vergroten met een Ø 12 mm zuiger doorsnede. Ook kom Je dan weg met een schuifslag van 5 mm.
Deze berekeningen kun Je naslaan in Onder Stoom van augustus 2012 aflevering 249 blz:25.

MVG,

Chrit
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Bericht door Chrit-koumans » zo jul 21, 2013 12:28 pm

Hallo Eric ,

Aan hand van de volgende gegevens heb ik berekeningen gemaakt.

Zuigerdiameter 12 mm
slag 16 mm
schuifslag 5 mm
toevoerlap 1 mm
poortopening 1.5 mm
lengte cilinder (5-7 )+ 16+(2x0.5)+(2x1.5) = 25- 27 mm .Dit is opgeteld de zuigerbreedte, zuigerslag ,speling tussen zuiger en deksels en de rand van de deksel die in de cilinder zit.

Berekening volgens methode Jos Verouden:

a exentriek 1
b exentriek (2.5x2.5)-(1x1)=5.25 hier de wortel uit geeft 2.29 mm

voorloophefboom of slingerstang
kort deel 4 mm
Lang deel =halve zuigerslag:laptoevoer=lengte:kort deel
Lang deel =8:1=L:4
L=(8x4):1=32 mm totale lengte =32+4= 36 mm
De schaarverplaatsing is dan 32/36x2.29=2.05 mm
De exentriecirkel wordt dan de
schaarverhouding x ( 2x2.05)=15/8x4.1=7.7 mm
De schaar verschuiving heb ik gesteld op zowel 8 mm naar boven als 8 mm naar beneden.
En het draaipunt van de schaar op 15 mm uit het hart van middelpunt schaar.(Dit is het draaipunt van de schaar naar de kontrakruk.)
De verhouding van de schaar kun Je naar believen aanpassen bijv:
14/7x4.1=8.2 mm exentriekcirkel.
Let wel op dat de hartlijn van de kontrakruk naar de schaar door de hartlijn loopt van het wiel!!Het schaarblok zou ik een breedte geven van
3 mm,smaller wordt dan moeilijker.
De straal van de schaar is gelijk aan het hart van het 4 mm gat in de slingerhefboom tot het hart van de schaar !

Berekening volgens de gegevens in het boek van Van Dort en Oegema.

exentriekcirkel =(S x L ):C=(5x15):8=9.4 mm
Bij veranderen van de schaarverhoudingen ook deze hier veranderen!!
Dit zijn de getallen 15 en 8.



Dan wordt de voorloophefboom of slingerstang:
4:d=2:16=
64/2= 32 mm totale lengte.
het korte deel wordt dan 4 mm
het langste deel wordt dan 32 mm
Beide methodes komen op het zelfde neer,aan Jou de keuze.De verdere bemating kun Je dan doen aan de gegevens in Je tekening.


MVG,

Chrit.
Laatst gewijzigd door Chrit-koumans op zo sep 08, 2013 3:50 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Erik.B
Berichten: 341
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 8:35 pm
Locatie: Prov. Groningen
Contacteer:

Bericht door Erik.B » di jul 23, 2013 8:20 pm

Heel erg bedankt Chrit!
Ik ga een deze dagen of na mijn vakantie er eens mee spelen.
Eenmal gelukt zal ik het posten.

:D

Groeten,
Erik
Do or Do not...there is no try...

http://www.silvatec.nl

Erik.B
Berichten: 341
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 8:35 pm
Locatie: Prov. Groningen
Contacteer:

Bericht door Erik.B » wo sep 04, 2013 10:42 am

Ik heb een poging gewaagt om enige maten aan te passen die berekend zijn.
Nou klopt de slinger stang niet, deze is veel te lang. Hij is langer als de hoogte van de loc.

Het past allemaal net niet...

Afbeelding
Do or Do not...there is no try...

http://www.silvatec.nl

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Bericht door Chrit-koumans » zo sep 08, 2013 12:05 pm

Hallo Eric,
Ik heb de problemen met de walschaertsverdeling gelezen.gelukkig heb je nu de tekening bijgevoegd en kan ik zien wat er aan de hand is.
Ik zie dat je de kortste afstand van de slingerstang naar 3.5 mm hebt getekend,als je met de draaipunten wegkomt is dit natuurlijk een voordeel.
Ik zie ook dat de inlaatpoort slechts 1 mm breed is,ik zelf zou deze minimaal 1.25 mm-1.5 mm breed maken met een toevoerlap van 1mm
(minimum poortbreedte 0.1 x zuigerdiameter).Hierdoor verandert de schuifslag en wordt dan 2x(1,25 +1)=4.5 mm of 2x (1.5+1)=5 mm
Hierdoor verandert natuurlijk ook de bakschuiflengte deze wordt dan 8.5 mm of 9 mm lang.Ook het uitlaatdeel in de schuif zul je dan moeten wijzigen.
De lengte van de slingerstang wordt namelijk bepaald door de toevoerlap en de vooropening,hoe kleiner de toevoerlap en vooropening hoe langer de slingerstang.
De vooropening kan men stellen op ± 0.1 mm (bijna snijdend)
Ik geef hierbij nieuwe berekeningen uitgaande van de HIERBOVEN genoemde gegevens.
Als je de inlaatpoorten verandert maak ze dan aan de buitenzijde breeder.

3.5:lengte slingerstang=2 x (toevoerlap +vooropening 1+0.1):Zuigerslag 16=
3.5x16:2x(1+0.1)=
56:2.2=25.45 mm afgerond 25.5 mm
totale lengte van de slingerstang wordt dan 25.5+3.5=29 mm
Hopelijk kom Je hier mee weg omdat ik de afstand draaipunt slingeras tot hart van het wiel Ø 25 mm niet kan bepalen .

Ik geef ook een voorbeeld als de toevoerlap slechts 0.5 mm is,
dan verkrijgt men een slingerstang lengte van:
3.5x16:(2x0.5+0.1)
56:1.2=46.7mm
Hier zie Je hoe belangrijk de toevoerlap is.

Let wel op dat je de kontrakrukcirkel ALTIJD moet berekenen met de formule (S x L) : C dit is
(Schuifslag x lengte beweegbaar schaarblok):lengte aanstuuring schaar.

dit is de stang tussen kontrakruk en het punt aanstuuring schaar.

Laat wat van Je horen.

MVG,

Chrit
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Erik.B
Berichten: 341
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 8:35 pm
Locatie: Prov. Groningen
Contacteer:

Bericht door Erik.B » di sep 10, 2013 2:56 pm

Hallo Chrit,

Ik heb de slinger stang aan gepast. Heb het reken sommetje zelf ook even gedaan en kwam ook uit op 25,45mm => afgerond naar 25,5mm

Nou mag hij nog wel enkele mm klorter. Dat oogt wat netter en ik wil zo dicht mogelijk bij het origineel zitten. Kan ik zo maar toevoerlap vergroten? en wat heeft dit gevolg tot het rijgedrag? of zijn er meer dingen die ik moet aan passen.

Hoe bepaal ik trouwens de lengte van de meenemer schanierstang?

De poorten zijn al 1,5mm breed gemaakt. Ik zou opzich nog wel groter kunnen maken. Er zit nog wel 1mm tussen inlaat en uitlaat poorten. Deze ook 1.5mm maken?

groeten,
Erik





Afbeelding
Do or Do not...there is no try...

http://www.silvatec.nl

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Bericht door Chrit-koumans » do sep 12, 2013 8:54 pm

Hallo Eric,

Ik zie met genoegen dat Je resultaten boekt en zoals je weet de aanhouder wint.
Je mag de afstand tussen de in en uitlaat poorten vergroten naar 1.5 mm
en ik zou dan ook de uitlaatpoort vergroten naar 3 mm.
Hierdoor veranderd de schuifslag en bakschuif wel in maatvoering ,maar naar mijn mening heb je hiervoor plek genoeg.
De toevoerlap kun Je niet zomaar vergroten ,de enige mogelijkheid is om de korte afstand van 3.5 mm aan de slingerstang te veranderen naar 3.2 mm of 3.3 mm.
Je moet dit maar even uittekenen om te zien of Je dan genoeg plaats hebt voor de draaipunten.
(zie ook mijn tekening van de Switcher)
Als dit mogelijk is wordt de slingerstang :
Bij 3.2x16=51.2:2.2=23.3 mm
Bij 3.3x16=52.8:2.2 =24 mm
Geef even aan wat Je bedoeld met de menemer scharnier stang mogelijk kun je bovenstaande tekening hiervoor gebruiken.Of een van mijn bijgevoegde tekeningen.

Groetjes,

Chrit
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Plaats reactie