Even voorstellen Snipper

Alle vragen die nergens anders kunnen kunnen hier worden gesteld

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Snipper

Even voorstellen Snipper

Bericht door Snipper » zo jul 05, 2015 2:43 pm

Hallo allemaal,

Even voorstellen want ik ben nieuw op dit interessante forum waar ik al wel vaak naar keek , maar me nooit heb aangemeld, nu is het er dan toch van gekomen.

De naam is Snipper en kom uit Klundert.
Ik heb diverse hobby's waaronder :vissen - schieten(luchtbuks 100meter) - schiemannen - mondharmonica en modelbouw.

Als modelbouwer maak ik sterling-vlamhapper en thermopuls motortjes en nog wat andere zaken.
Deze worden eerst 3D in autodesk getekend, of nagetekend van bestaande tekeningen, en daarna gebouwd,
Het natekenen van bestaande tekeningen doe ik om fouten in de tekening te ontdekken voor ik aan het bouwen ga want het frustreert me om dat tijden het bouwen te ontdekken als je onderdeel al af is.

Enkele specialiteiten waar je me wel vragen over mag stellen zijn.
1: Repareren van luchtbuksen (op dit forum niet belangrijk denk ik zelf)
2: Determineren van schroefdraad (dit is voor vele moeilijk vooral als het om speciaaltjes gaat, maar op dit forum zal ik daar zeker niet de enige in zijn ).

Dit is het wel zo'n beetje in vogelvlucht .

Veel hobbyplezier toegewenst namens Snipper.
Eens komt de tijd dat we ook in de zee olie zullen moeten verversen.

pfb

Re: Even voorstellen Snipper

Bericht door pfb » ma jul 06, 2015 7:33 pm

Moi Snipper,
Welkom op dit forum.
Het determineren van schroefdraad is altijd leuk, je komt de 'wildste' draden tegen in oud gereedschap.
Maak je prof. de 3D tekeningen?
Groet Peter

Snipper

Bericht door Snipper » di jul 07, 2015 8:07 am

Peter,

Tekenen heb ik mezelf aangeleerd in Autodesk inventor met een boek van Boeklage , en dat is goed te doen in de winteravonden.
De tekeningen voldoen niet aan de officiële tekennormen dus in dat opzicht zijn ze niet professioneel.
Ik teken een motortje in losse 3D onderdelen en zet ze dan in elkaar zoals je dat in de praktijk ook zou doen.
Daarna kan je het tekenpakket laten kijken of er materiaaloverlap is.
Daar komen meteen de fouten voor de dag. (bijvoorbeeld een as van 5mm in een gat van 4.99mm)
Als alles goed is worden de bouwtekeningen gemaakt en ga ik aan de slag.

Schroefdraad determineren deed ik op de zaak voor een grote groep bankwerkers in een groot bedrijf.
Het is uiteindelijk een soort van tik geworden om pas te stoppen als ik weet welke draad het is, en daar zijn er heel veel van.

Leuk dat je reageerden !!
Groeten Ad

john

Bericht door john » za jul 11, 2015 11:54 am

Op zich zou een as van 5mm prima in een 4,99 gat kunnen, als het de bedoeling was een perspassing te maken.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Snipper

Bericht door Snipper » ma jul 13, 2015 8:17 am

In deze situatie is het ook geen fout.
Maar je staat ervan versteld hoeveel echte fouten er in sommige tekeningen zitten.
Vandaar die controle en het heeft me al veel ellende bespaard.

Plaats reactie