Even voorstellen: Ton

Alles over de 3½", 5", 7¼" sporen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Feldbahn

Even voorstellen: Ton

Bericht door Feldbahn » di nov 19, 2019 11:15 am

Ik ben Ton en sinds ruim 2 jaar met pensioen. Omdat ik me langzaam wat begon te vervelen ging ik op zoek naar een leuke hobby.

Ik heb altijd iets gehad met treinen en enkele jaren geleden ontdekte ik mijn passie voor het industriespoor waarvan met name in Duitsland nog veel gered is van de ondergang. Heerlijke eencilinder dieseltjes met hun kenmerkende geluid.
Daarom besloot ik vorig jaar een diesellokje te bouwen in schaal 1:45. Maar gaandeweg ontdekte ik dat zowel mijn ogen, als mijn vaste hand niet meer waren wat ze ooit geweest zijn. Toen het lokje klaar was besloot ik niet verder te gaan prutsen op deze schaal, maar groter te gaan bouwen.

Afbeelding

De keuze viel op de LD2 van Orenstein & Koppel op een schaal van 1:16. Qua afmetingen kan ik dat nog net behappen met mijn machientjes : een Proxxon BFB 2000 freesmachine en een oud Emco Unimat draaibankje. De spoorbreedte wordt 35mm, wat neerkomt op 560mm in werkelijkheid.

Afbeelding

Aan de hand van een eenvoudige tekening (waar gelukkig een referentiemaat in stond) en foto's die ik op internet gevonden heb maak ik detailtekeningen van de onderdelen met een CAD-programma.

Het leek me leuk om af en toe iets te melden over de voortgang van het project en ik hoop dat er onder jullie mensen zijn die dit leuk vinden.

Wordt vervolgd!

Groeten, Ton

pfb

Re: Even voorstellen: Ton

Bericht door pfb » di nov 19, 2019 6:38 pm

Welkom,
Een leuk project. Ga je echt zo'n dieseltje, voor de aandrijving, namaken in die schaal?
Of wordt het een elektromotor. Ik ben benieuwd.
Groet, Peter

Feldbahn

Re: Even voorstellen: Ton

Bericht door Feldbahn » wo nov 20, 2019 1:38 pm

Dank je Peter!

Een diesel zou ver boven mijn pet gaan, dus het wordt een elektromotor. De bedoeling is om er straks een sounddecoder in te zetten met het originele geluid. Maar eerst maar eens serieus verder met bouwen. Het leuke van deze lokjes is dat ze voornamelijk met profielen gebouwd zijn. Dat is relatief eenvoudig te kopiëren op deze schaal. Ik zal binnenkort wat foto's van onderdelen posten.
Groeten, Ton

Plaats reactie