perspassing

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Menno Marrenga
Berichten: 8
Lid geworden op: vr feb 07, 2020 1:10 am

perspassing

Bericht door Menno Marrenga » vr feb 07, 2020 4:10 pm

Dag allemaal, ik ben nieuw op dit forum. En ik heb honderd vragen.

Achtergrond: ik werk in Suriname en begeleid een aantal dorpsindustrie-werkplaatsjes. En ik zoek naar een transportmiddel voor in het oerwoud, waarmee houtverwerkers kleinschalig hout kunnen vervoeren zonder met zwaar materieel het hele bos te vernielen. Na veel experimenteren ben ik uitgekomen op Awali: denk aan een ouderwetse hondenkar, maar dan met een bromfietsmotortje er onder in plaats van een hond. Licht, goedkoop, en door de dorpssmid te bouwen. Wie interesse heeft, type "parbode" en "awali" in en Google vindt twee YouTube filmpjes.

Ik ben nu bezig met een kleine serieproductie en heb problemen met lagerschalen. Perspassingen, in series van enkele tientallen. Op mijn draaibank haal ik met passen en meten met een go- en en no-go matrijs een maatnauwkeurigheid van 20micron. Dat is net te weinig: sommige lagers zitten zo los dat ik vrees dat ze gaan meedraaien als er vuil tussen de kogels komt, anderen zitten zo stijf dat ze voelbaar zwaarder gaan lopen: blijkbaar wordt de buitenschaal ingedrukt. Met staal40 gaat het nog redelijk, met staal55 eigenlijk niet en dat is wat ik nu hier kan vinden. En voor grotere series is dat passen en meten niet te doen, dan moet je op instelknop van de dwarsslede kunnen vertrouwen en dan haal ik met mijn draaibak nog geen 100micron, als ik opnieuw meet na tien werkstukken.

Dit is de achtergondinformatie. Nu twee vragen:

1: zijn 20micron bij passen en meten, en 100 micron bij instelling op de dwarsslede normale toleranties voor werken op een 50 jaar oude draaibank, of moet dat beter kunnen?

2: heeft iemand een slimmer idee voor kogelllagerbussen dan perspassing, die betaalbaar is in kleine serieproducties?

hansh
Berichten: 7
Lid geworden op: vr dec 06, 2013 8:52 pm

Re: perspassing

Bericht door hansh » di feb 11, 2020 5:06 pm

Hallo Menno ,
zelfs op een draaibank van 50 jaar oud moet het mogelijk zijn om een juiste perspassing te maken. E.e.a. hangt natuurlijk wel af of je ervaring hebt met draaiwerk, juiste draai gereedschappen en meet gereedschap.
Een perspassing voor lagers is afhankelijk van de maat van het lager. Als de passing voor het lager 100 micron te groot is kun je dat nog oplossen met Loctite 603 of vergelijkbaar middel. Is het gat te klein dan zal het lager altijd zwaar gaan lopen.
Waar zit het probleem in het geleidingen van het dwarssupport of heb je te veel speling in de spindel en de moer. Als je bij het instellen van het dwarssupport de dode slag er uit haalt zou het toch goed moeten gaan. Wat ook wel helpt is als je het dwarssupport vast kunt zetten.
Je schrijft dat het met staal 40 nog wel gaat maar met staal 55 niet. Mijn ervaring is dat je staal 55 nog prima kunt draaien met snelstalen of toolbit beitels mits je deze op de juiste manier slijpt en je het juiste toerental en voeding insteld.

groet,
Hans

pfb
Berichten: 189
Lid geworden op: za jun 30, 2007 12:06 pm
Locatie: Ezinge

Re: perspassing

Bericht door pfb » zo feb 16, 2020 3:53 pm

Moi Menno,
Waarom maak je het jezelf zo moeilijk, zoals Hans al aangaf gebruik Loctite 603 en je hebt niks meer met moeilijke passingen te maken. Het wordt, in de industrie, veel meer gedaan.
Groet, Peter

Menno Marrenga
Berichten: 8
Lid geworden op: vr feb 07, 2020 1:10 am

Re: perspassing

Bericht door Menno Marrenga » wo feb 19, 2020 12:06 pm

Bedankt hansh en pfb, dat zijn twee goede adviezen. Natuurlijk, met kouwgum en plakband kom je overal ... ik ga experimenteren met locktite.

De beperkende parameter is niet speling of dode slag (dat los je op met een negatieve snijhoek) of meetgereedschap, maar de scherpte van de beitel en vooral die altijd veel te dunne spindel in de dwarsslede, veruit het meest verende onderdeel in de hele draaibank. Daardoor gaat mijn beitel of poetsen of knurlen in plaats van snijden. Vastsjorren, dat is het - wat ben ik stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb!

Plaats reactie