Foden Endeavour

Een Stoomwals of trekker aan het bouwen, of een vraag hierover ? Stel ze hier!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hansh

Foden Endeavour

Bericht door hansh » vr aug 28, 2020 7:42 pm

Beste mede modelbouwers,
Is er iemand onder jullie die de Foden Endeavour gebouwd heeft of nog aan het bouwen is.
Ik heb de machine met ombouw en laadbak nagenoeg gereed dus werd het tijd voor proefdraaien. Op perslucht loopt de motor vrij goed. Maar dan nu in het echt op stoom dat is toch duidelijk andere koek. Ik heb nogal wat problemen met de brander, ik heb het idee dat de brander niet voldoende capaciteit heeft of de vlam is niet hoog genoeg. Ik heb het geprobeert met draadjes van een rvs pannenspons, een rvs stukje zeefgaas en een spriraalvormige plaatje in de brander. Niets helpt echt goed. Met de spiraal werkt de brander nog het best maar geeft niet voldoende warmte. Omdat de ketel nog niet is geisoleerd heb ik de ketel met een extra brander verwarmt. Nu liep de druk vrij snel naar 4 bar. Bij 3 bar heeft het machientjes overigens een paar maal gedraaid. Er viel niet veel aan de snelheid te regelen want al snel was de stoomdruk weer te laag. Omdat het machientje pas bij 3 bar begon te lopen denk ik dat e.e.a. nog te zwaar loopt en misschien kan ook de afstelling nog verbeterd worden. Wie heeft er ervaring met dit model en heeft nog suggesties om e.e.a. te verbeteren.
mvg,
Hans Hogeslag

Plaats reactie