Pagina 1 van 1

Hydrostatische oliepomp

Geplaatst: di nov 08, 2022 8:39 pm
door pfb
Kan iemand mij vertellen hoe een Hydrostatische oliepomp werkt.
En waar kan ik een tekening / gegevens vinden.
Groet, Peter

Re: Hydrostatische oliepomp

Geplaatst: do nov 10, 2022 5:02 pm
door Foden
Hallo Peter,
Misschien heb je wat aan de informatie op deze site:
https://www.forklift-driversclub.nl/201 ... dynamisch/
Daar staat een verhaal over hydrostatische en hydrodynamische aandrijving en een schematische afbeelding.
Groeten,
Foden.

Re: Hydrostatische oliepomp

Geplaatst: do nov 10, 2022 5:25 pm
door pfb
Moi Foden,
Deze site ken ik , maar het is een aandrijving en geen oliepomp voor een stoomlok. De locomotief heeft niet de mogelijkheden om een mechanische pomp te plaatsen of de beweging af te leiden van het schaarsysteem.
Peter

Re: Hydrostatische oliepomp

Geplaatst: do nov 10, 2022 5:47 pm
door Foden
Hallo Peter,
Dan heb ik je vraag verkeerd begrepen. Het gaat je dus om een speciale smeeroliepomp begrijp ik.
Succes met het verder zoeken.
Groeten,
Foden.

Re: Hydrostatische oliepomp

Geplaatst: ma nov 14, 2022 9:37 pm
door john

Re: Hydrostatische oliepomp

Geplaatst: di nov 15, 2022 11:33 pm
door willemvdm
Hallo Peter

Bij model treinen noemen we dit ook wel verdringer smeertoestellen.
In de meest eenvoudige vorm is het dus een luchtdicht afgesloten olietankje waar aan de bovenzijde (zeg 10% van de bovenkant) een verbinding is met de stoomleiding naar de cylinder(s).
Dat is dan een klein gaatje, denk aan 0,8 mm of een regelbare naaldafsluiter .

Het werkt als volgt:
De olietank is voor 90% gevuld met olie.
Door het kleine gaatje komt dus stoom in de ruimte boven de olie.
De stoom koelt af en condenseert tot waterdruppels in die ruimte.
Die waterdruppels zakken door de olie naar de bodem van de tank.
De olie wordt dan omhoog gedrukt.
(daar komt dus het Hydrostatisch = vloeistof- of water-druk vandaan)
Het oliepeil stijgt hierdoor tot boven het kleine gaatje en een beetje olie komt zo in de stoomleiding.
Dit gaat zo door tot alle olie in de tank vervangen is door condenswater.

Voordeel, is simpel, geen bewegende delen, kan heel klein gemaakt worden.

Nadelen zijn er ook
1) temperatuurgevoelig: is de olietank koud en/of de stoom relatief koud (natte stoom) dan condenseert de stoom snel en smeert het toestel heel erg vet.
Is alles opgewarmd dan geeft het toestel veel minder olie.
Dit betekend dat je bij toepassing van een regelbaar naaldventiel het beste het toestel pas kunt aanzetten als de lok op temperatuur is (lees al 10 meter gereden heeft).
2) gevoelig voor stoomdruk schommelingen (vooral bij dead-leg toestellen met een lange toevoer leiding en minder bij inline toestellen.)
Rij je dus veel start-stop-start-stop dan zijn er stoomdrukschommelingen in het olietankje.
Iedere keer dat je stopt valt de stoomdruk in het olietankje weg en gaat de stoom (met olie) terug de stoomleiding in.
Rij je dus op een 7,25" lok met een dergelijk toestel dan kun je bij iedere keer dat je de lat dichttrekt een warme olie douche in je gezicht krijgen.

Goede ontwerpers kunnen die nadelen wel iets verminderen, maar over het algemeen wordt er vaak te vet gesmeerd.

Groeten Willem

Re: Hydrostatische oliepomp

Geplaatst: za nov 19, 2022 9:07 pm
door pfb
Moi Willem,
Ondertussen is de werking bekend. Maar het systeem met kijkglazen heeft het voordeel dat je de smeeroliedruppels gemakkelijk door de glycerine kunt zien en kunt regelen; is mij verteld. Ik had gehoopt iemand met dit systeem zou reageren. nu ben ik al blij met zoveel informatie.
Bedankt, Peter