Wat kan ik verwachten van een goedkope freesmachine

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Vrijbuitertje
Berichten: 3
Lid geworden op: wo jan 08, 2020 7:42 pm

Re: Update HBM16 freesmachine

Bericht door Vrijbuitertje » do jan 09, 2020 1:41 pm

hansp schreef:
do nov 27, 2008 8:40 pm
De kolom heb ik volgestort met beton en daardoor is de machine veel stabieler geworden.
Echt een enorme verbetering. Ik betwijfel of ik deze oplossing ooit nog vervang door een dikkere metalen buis. Tegen die tijd zal ik wel toe zijn aan een echte freesmachine denk ik.

Maar de machine voldoet volledig aan mijn verwachtingen voor dit moment: Ervaring krijgen met frezen en met wat meer moeite en minder zuiver toch nuttige werkstukjes maken.

groeten,

Hans
Dit is ook een mooie oplossing
https://www.youtube.com/watch?v=X_6i4SN05HU

Menno Marrenga
Berichten: 13
Lid geworden op: vr feb 07, 2020 1:10 am

Re: Wat kan ik verwachten van een goedkope freesmachine

Bericht door Menno Marrenga » vr feb 07, 2020 1:37 pm

De oorspronkelijke vraag van deze draad, twaalf jaar geleden, ging niet alleen over prijs/kwaliteit van Chinese machines en hoe die op te pimpen, maar over waar een beginner het meest mee gebaat is.

Algemeen advies: experimenter nooit met meer dan een onbekende parameter. Want als het niet lukt - waar ligt het dan aan: doe je iets fout, of ligt het aan het materiaal, of aan het gereedschap? Je blijkt eindeloos zoeken of (nog erger) je leert niet wat wel en niet mogelijk is. Zorg daarom als beginneling voor goed gereedschap en goed materiaal, dan weet je dat je de fout bij je zelf moet zoeken. Pas als je goed weet wat je doet, kan je gaan stunten en kijken wat je allemaal nog uit rommel kunt halen. Zie ook de reactie van Didado 22NOV08. Dit advies geef ik voor lassen, staalharden, draaien -

Maar voor fraisen heb ik het omgekeerde advies.
Ik heb zelf drie fraisbanken: een Huvema aangeklede Chinese boorkolom met coordinatentafel, een Zweedse Sajo voor het zware werk maar ook een Schablin precisiebankje. Het werken met de Schaublin is een feest - maar hij waarschuwt niet: als je iets fout doet blijft hij soepeltjes zuiver werk afleveren ... tot er iets breekt. Glashard staal heeft geen vloeitraject, je voelt niet als je de zaak forceert en de aloude regel 'stoppen met aandraaien een kwart slag voor de bout afbreekt' werkt niet.
Mijn Huvema waarschuwt wel. Gillend, slippend en rammelend geeft hij feedback en leert hij me wat draaisnelheid, voedingssnelheid, speling en resonanties doen, en als ik iets fout doe is de machine zo vriendelijk om mee te buigen zonder dat er iets stuk gaat. Geleidelijk leerde ik door al die feedback met deze machine waar ik op moet letten en inmiddels kan ik (met wat aanpassingen) heel acceptabel werk aleveren. Niet alleen op de Huvema maar de ervaring is ook nuttig voor werken met de Schaublin.

Een slap frame en slijtage zijn alleen een probleem als je hoge maatvastheid wilt. Beton in de kolom en een paar bakstenen op het bed, en je hebt geen last meer van resonanties. Met een slap frame kan je best wel veel materiaal verspanen, alleen danst al je gereedschap van de werkbank af. En speling is helemaal niet erg, zorg gewoon dat de kracht altijd dezelfde kant op staat.

Een zwak onderdeel waar je niet mee kan leren leven: slechte spantangen. Bij een goedkope spantang loopt de frais er uit en dat zie je niet gebeuren: pas als je werkstuk af is zie je dat de gefraisde gleuf steeds dieper werd. Enige remedie is snoeihard aansjorren, en dat lukt maar een paar keer. Daarom dit advies: koop als beginneling een slap Chinees fraisbakje als broddellap, en werk met ordinaire HSS fraisjes want die zijn taaier. Maar zoek wel een machine waar ook een beter kwaliteit spantangen op passen.

Plaats reactie